Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Notariusz Toruń - Kancelaria notarialna Toruń - Notariusz Aleksandra Radzińska - Aleksandra Radzińska kancelaria notarialna
Kim jest notariusz?
21 marca, 2017
Depilacja laserowa depilacja woskiem depilacja toruń depilacja plastry z woskiem
Metody usuwania owłosienia – depilacja woskiem i depilacja laserowa
27 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowane – zostań zawodowym kierowcą

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W sporej liczbie ośrodków zajmujących się trenowaniem metody jazdy mamy możliwość wyszukać ofertę kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od pewnego czasu cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na karetki, jak również na wozy Straży Granicznej. Nic w tym dziwnego – mamy możliwość po nich natychmiast znaleźć zatrudnienie. Powyższe kursy mają nade wszystko przygotować kierowcę do poprawnego reagowania w rozmaitych sytuacjach, momentami niezmiernie odpowiedzialnych oraz rzadkich. Praktykowanie manewrów na ulicy, przejeżdżanie w sytuacji alarmowej przez przecięcia dróg na czerwonym świetle czy przekraczanie prędkości oraz nagłe hamowanie – to wyłącznie niektóre z ćwiczeń, które stoją przed uczestnikami. Zwykle trenerom szczególnie zależy, ażeby kierowca opanował umiejętność sterowania samochodem wówczas, gdy pojawia się wrażenie, że jest to niewykonalne. Utrata panowania w każdej chwili może spowodować ciężki wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy chcą podjąć zatrudnienie w obywatelskich placówkach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia i życia, dozorowaniem porządku publicznego, transportowaniem wartości pieniężnych bądź gaszeniem pożarów.

Projekt szkolenia skupia zatem ćwiczenia wykonywane na przeróżnych powierzchniach: na symulatorach poślizgu lub placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin i zawiera 6 godzin wykładów oraz 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie wątki mogą pojawić się na zajęciach? W szczególności z kręgu regulaminów ruchu drogowego, zagadnień występowania wypadków na jezdni, psychologii komunikacji drogowej czy techniki jazdy w utrudnionych warunkach. Szkolenie kończy się naturalnie sprawdzianem z części akademickiej i części praktycznej.

Sprawdzian z części wykładowej trwa 25 minut i zawiera 20 pytań w formie testu. Uczestnik musi koniecznie podkreślić prawidłowo jedynie jedną odpowiedź. Dodatni wynik sprawdzianu można otrzymać, jeśli co najmniej 16 odpowiedzi jest odpowiednich.

Egzamin z części praktycznej mieści w sobie ukończenie konkretnych manewrów, np. wymijania przeszkody czy hamowania na zakręcie. Jeżeli kursant nieprawidłowo zrealizuje dwa razy to samo polecenie, osiągnie odmowny wynik z sprawdzianu.

Czego wymaga się od kursantów?

Przede wszystkim jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Niewątpliwie ktoś, kto zamierza być kierowcą – konwojentem czy kierowcą wozu pogotowia ratunkowego, musi obligatoryjnie mieć doświadczenie. Uczestnikiem zajęć ogólnie rzecz ujmując nie może być więc osoba, która przed momentem zdobyła prawo jazdy. Liczba godzin każdego szkolenia jest przystosowywana do wiedzy oraz umiejętności każdego uczestnika (kurs początkowy, kurs uzupełniający). Obligatoryjnym wymogiem jest też ukończenie 21 lat i przedstawienie aktualnego potwierdzenia od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma określonych przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze profesjonalnego kierowcy.

Jaki jest wpływ stresu na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym?

Podczas kursu wszyscy uczestnicy będą nabywać wiedzę z obszaru psychologii przewozu. Na warsztatach zaznajomią się z wątkiem stresu, jaki szczególnie mocno oddziałuje na postępowanie za kierownicą. Jego źródłem mogą być skrajnie niekorzystne sytuacje na drodze albo sprawy życiowe przewożonych osób. Wykłady mają za zadanie objaśnić kursantom takie komplikacje, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji w czasie podróży, dużego stresu, napojów alkoholowych oraz pozostałych środków narkotycznych na płynność manewrowania pojazdem.

Psychologia przewozu obejmuje elementy psychologii kognitywnej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej i dużej liczby innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie egzekwowana specjalna wiedza wszystkich tematów, ponieważ jest to przedmiotem studiów podyplomowych. Ostatnimi czasy owa dziedzina gwałtownie się rozwija, bowiem bardzo dużo kierowców zamierza mieć konkretną specjalizację, przykładowo zamierza przekazywać wartości pieniężne lub cierpiących pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z przeciwnej strony dużo psychologów jest zainteresowanych zgłębianiem kierowców, jako grupy społecznej wyjątkowo narażonej na napięcia emocjonalne i przeróżne inne uciążliwości. Trzeba tutaj wyszczególnić chociażby zbyt dużą sumę godzin spędzonych za kierownicą, zredukowane stosunki z rodziną (u kierowców działających w transporcie zagranicznym) lub większe procentowo narażenie utratę zdrowia w wyniku wypadków.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa uczestników – tu będą wpisane te osoby, które dokładnie znają przepisy, mają utworzone adekwatne nawyki i absolutnie nie stwarzają żadnego niebezpieczeństwa w trakcie prowadzenia pojazdu. Instruktorzy będą bazować na dwóch wartościowych zaletach takich kierowców: wprawy spostrzegania zagrożeń i na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kierowców – do niej zapisani będą kierowcy, którzy nieumyślnie stwarzają zagrożenie dla innych uczestników drogi. Planują poprawić swoje braki (mino, że robią ich wiele), planują uczyć się stosownego działania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kierowców – do niej będą uczęszczali kierowcy, jacy celowo wywołują różnorakie zagrożenia oraz intencjonalnie nakłaniają innych do impulsywnych zachowań. Jednocześnie chcą skorygować swoje braki i wykazują się chęcią pogłębiania wiedzy i udoskonalania swoich predyspozycji.

Jeżeli planujesz wiedzieć dużo więcej, wejdź w link po prawej stronie – kurs na pojazdy uprzywilejowane ile kosztuje

Komentarze są wyłączone.