W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Płaski brzuch, czyli jak się odchudzać
Kwiecień 6, 2017
Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Obowiązek alimentacyjny – wynajmij skutecznego adwokata
Kwiecień 8, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi problemami warto zgłosić się do notariusza?

W Polsce osoba mająca posadę notariusza zajmuje wyjątkowo ważną pozycję, gdyż wcale nie jest tylko – jak to się prosto powiada – osobą wzbudzającą ufność, lecz także kimś, kto idealnie rozeznaje się w zawiłościach prawa. Rejent jest więc przedstawicielem publicznym – identycznie jak mundurowy – i jego zadaniem jest chronienie interesów Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze idzie się z określoną sprawą oraz musimy przynieść ze sobą wszelakie nieodzowne papiery. Te, jakie będą przez niego opracowane są rozpatrywane jako dokumenty urzędowe oraz mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co było w takich aktach prawnych zadeklarowane wchodzi w życie. Nic więc dziwnego, iż do notariusza obligatoryjnie powinniśmy zabrać, m in. umowy dotyczące polisy na życie, testament czyli umowę nabycia działki.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest działanie jednomyślnie z przepisami prawa, jednomyślnie ze zdobytą widzą i zdolnościami. Nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy notariusz z rozmysłem oszukuje swych Klientów wprowadzając liczne „uchybienia” i zniekształcenia. Każdego rejenta obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki dokładnie nakierowuje na to, w jaki sposób rejenci obowiązkowo muszą postępować.

Deklaracje, które sporządzamy z własnej inicjatywy, np. umowę wynajmu działki, świadectwo o pełnomocnictwie czy potwierdzenia o wysłaniu darowizny, krótko mówiąc nie są objęte obowiązkowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Zwyczajowo widnieje przy nich pieczątka notariusza, jeżeli zależy nam na tym, aby podnieść ważność i pewność konkretnego dokumentu. Ściślej mówiąc – nie ma takiego zobowiązania, stąd nie trzeba niepokoić się o dodatkowe potwierdzenia.

Polskie prawo przyjmuje też te okoliczności, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieunikniony. Należą do nich papiery, jakie bez jego pieczęci są przyjmowane za nieważne.

W dalszej części artykułu znajdują się wybrane z tych dokumentów:

Oświadczenia kupna oraz sprzedaży wszystkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, terenów agrarnych, działek wypoczynkowych etc.

Wydanie darowizny, w przypadku kiedy zapomogą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa małżonków o osobnych majątkach, czyli tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeśli należy do niego dowolna nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wypunktowane u góry dokumenty powinny mieć obligatoryjnie pieczątki oraz podpis notariusza. Różne inne w sumie nie muszą posiadać kształtu aktu notarialnego, możemy spisywać je w swobodny sposób. Trzeba mieć na uwadze, iż tylko umowy zawarte przed rejentem na pewno są zgodne z literą prawa.

Jeśli chodzi o spółki handlowe, wtedy muszą one zawierać w asyście rejenta, przykładowo zmiany w zarządzie, dokumenty dotyczące majątku firmowego, oświadczenie dotyczące objęcia przez współzałożyciela wyznaczonej części udziałów.

Stworzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i opatrzenie jej pieczątką oraz podpisem rejenta podlega należytym stawkom. Są one dosyć wysokie, ale zależne są najbardziej od wartości obiektu umowy. Jeśli jakakolwiek osoba chce odstąpić rezydencję wartą parę milionów złotych, wówczas musi koniecznie liczyć się z ogromnymi kwotami. Ostateczna taksa jest określona przez Ministra Sprawiedliwości, jednak rzeczywiście jest ona duża. Rejenci mówiąc w skrócie nie są zobowiązani do wdrażania najwyższych stawek, natomiast co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zaniżenie. Do kancelarii notarialnej wędrujemy zwłaszcza w niezwykle istotnych sprawach, zatem takich które potrzebują uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią bądź zamierzamy przechować niebotyczną ilość pieniędzy.

Czy istnieją poza tym jakieś koszty prócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, że rejent musi obligatoryjnie otrzymać za swoją pracę wynagrodzenie, należy zapłacić podatek, m in. od darowizny i uiścić opłaty sądowe. Stawki owe są zwracane poprzez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na wszystkich dokumentach, możemy dokładnie sprawdzić, co powinniśmy opłacić. Bardzo często Interesanci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i pragną szybciutko uzyskać informacje mówiące o tym, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w przypadku taksy notarialnej istnieje szansa negocjacji sumy, bowiem na różne inne opłaty osoba mająca posadę notariusza po prostu w ogóle nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Przede wszystkim – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w wypełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Osoba pełniąca funkcję notariusza nie może zatem zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (np. nieruchomości) albo poradami w biznesie.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie może zatrudniać się bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód uczonego, pracownika w szkole czy będącego powiązaniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą jest w stanie realizować swoje cele paru notariuszy (przykładowo w formie spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli zamierzasz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w odnośnik obok – Notariusz

Komentarze są wyłączone.