Rola księgowości w działalności – czym są księgowość a rachunkowość

Kubek termiczny dla kogo najlepszy - jaki kubek wybrać
Termiczny kubek dla kogo najlepszy
17 października, 2022
Maszyny pakujące - niezawodne systemy pakowania kartoniarki i inne maszyny
Maszyny pakujące czyli wydajne i niezawodne systemy pakowania
30 listopada, 2022

Rola księgowości w działalności – czym są księgowość a rachunkowość

Prowadzenie księgowości w firmie a rola księgowej

Księgowość polega na prowadzeniu rachunkowych ksiąg na postawie dokumentów księgowych. Poprzez wpisy do ewidencji księgowej działalność w łatwy sposób skontroluje finanse. Zapisywane są tam wszystkie wydarzenia finansowe działalności na podstawie rachunkow i faktur. Tego typu zapis wydarzeń gospodarczych daje pogląd na inwestycje, sprzedaż, zakupy, wypłaty , podatki lub innych finansowych działań.

Natomiast rachunkowość zawiera więcej niż tylko działania z zakresu księgowości. W skład rachunkowości wliczają się także rachunek kosztów, czyli ewidencja, kalkulacja, planowanie i analiza kosztów oraz sprawozdawczość finansowa, więc szersze dane na temat finansów przedsiębiorstwa.

Zadania księgowego wychodzą poza tworzenie ksiąg rachunkowych. Ponadto biura rachunkowe podejmują się tworzenia zestawień sald i obrotów, wyceny aktywów i pasywów i segregacji i katalogowania danych przedsiębiorstwa. Dzięki usługom księgowej, firma ma zagwarantowane także opiekę nad prawidłowością rozliczeń z klientami, pełną ewidencję wydarzeń finansowych oraz weryfikację dowodów księgowych. Biuro rachunkowe sporządza także potrzebne finansowe sprawozdania, a także przygotowuje odpowiednie deklaracje ZUS i podatkowe deklaracje.

Prowadzenie księgowości z biurem rachunkowym

Księgowe w biurach rachunkowych mają możliwość prowadzenia księgowości kilkoma metodami co zależy od charakteru, wielkości, formy i metod działania firmy.  Biura rachunkowe przeważnie pomagają przedsiębiorcom wybrać najlepszą dla nich działalności metodę księgowania w zgodzie z przepisami.

Księga Handlowa (pełna księgowość

Głównym wśród nich jest pełna księgowość (księga handlowa), jaką regulują zasady przedstawione w ustawie o rachunkowości. Za terminem pełnej księgowości znajduje się najszerzej opracowana forma rozrachunkowa. Jej celem jest pokazywanie w jasny sposób finansowej sytuacji przedsiębiorstwa – jej gospodarności, rentowności i finansowej płynności.

Wedłu przepisów ustawy o rachunkowości, księgę handlową mają prowadzić:

  • spółki handlowe – kapitałowe, osobowe i w organizacji;
  • osoby fizyczne, oraz ich spółki, spółki jawne oraz partnerskie spółki, jeśli we wstecznym roku obrachunkowym ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych osiągnęły przynajmniej 2.000.000 euro w w przeliczeniu na złotówki;
  • jednostki organizacyjne działające na podstawie prawa bankowego, praw związanych z papierami wartościowymi, praw o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu inwestycyjnymi funduszami alternatywnymi, praw o działalności reasekuracyjnej i ubezpieczeniowej, praw o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych albo praw w zakresie funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów;
  • gminy, powiaty, województwa i ich związki;
  • jednostki organizacyjne niemające prawnej, a generujące przychód;
  • fundacje i stowarzyszenia, również kiedy ich jedynym źródłem przychodu są zaledwie składki członkowskie;
  • oddziały i przedstawicielstwa działalności gospodarczych zagranicznych.

Firmy niewspomniane wyżej, o ile uzyskują na wykonanie zadań zleconych dotacje lub subwencje ze skarbu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych – od początku roku obrachunkowego, w którym dotacje lub subwencje są dla nich przyznane.

KPiR, czyli książka przychodów i rozchodów księga podatkowa

Równie powszechnym sposobem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest księgowość uproszczona jako KPiR, czyli książki przychodów i rozchodów (księga podatkowa). Księgowa zamieszcza do niej wpisy rozchodów i przychodów, a na ich podstawie księgowa może ustalić dochód, który podlega opodatkowaniu. Bazą regulującą zasady prowadzenia Książki Przychodów i Rozchodów jest Rozporządzenie Ministra Finansów. W uproszczonej księgowości koszty muszą zawierać notatki, jakie z nich są, a jakie nie są wliczone w koszty uzyskania przychodu. Co więcej regularnie powinno się koniecznie uzupełniać zestawienie dochodów, przychodów i kosztów z podziałem na podatkowe zwolnienia. Ważna jest także lista środków trwałych, zatrudnionych pracowników oraz spis dochodów zwolnionych z podatku z minionych lat. Niepotrzebne są lista pieniężnych operacji na przykład bankowych wyciągów.

Księgę przychodów i rozchodów mają obowiązek mieć osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne oraz spółki partnerskie, jakich przychód wcześniejszego roku obrachunkowego nie równa się 2.000.000 euro w złotówkach.

Ryczałt

Następnym sposobem jest rozliczenie na ryczałcie, czyli prosta forma opodatkowania, jakiej stawki rozliczane są między 2% a 17%. W rozliczeniu ryczatłowym nie umieszcza się kosztów z tytułu uzyskania przychodów. Stąd też przedsiębiorca nie potrzebuje Księgi handlowej ani KPiR. W zamian za to potrzebne jest tworzenie ewidencji przychodów oraz listy środków trwałych oraz wartości prawnych i niematerialnych i ewidencję wyposażenia – jeżeli je posiada.

Z ryczałtu mogą skorzystać:

  • osoby fizyczne zyskujące przychody z prowadzenia firmy
  • działalności przekazane w spadku
  • spółki cywilne, o ile osoby fizyczne są wspólnikami
  • spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstw pozyskanych w spadku
  • spółki jawne, o ile osoby fizyczne są wspólnikami

Warunkiem jest to, żeby przychody we wcześniejszym roku obrotowym nie przewyższyły limitu 2 mln euro, liczonego według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy roboczy dzień października roku poprzedniego.

Komentarze są wyłączone.